Madli Pesti
SIRP, 28. august 2009
„Igavene kapten” – õnnelike juhuste kokkulangemine.
Urmas Lennuk, „Igavene kapten”. Lavastaja Kalju Komissarov (TÜ Viljandi kultuuriakadeemia), kunstnik Silver Vahtre (Endla). Mängivad Allan Noormets (Tallinna Linnateater), Jüri Vlassov (Endla), Merilin Kirbits, Hannes Prikk ja Rauno Kaibiainen. Kuressaare Linnateater. Esietendus Kuressaare sadamaaidas 30. VII .
Kuressaare toekast paekivist sadamaaidas, linna ühes vanemas hoones, said saarlased teada, kuidas sai endale nime nende väike armas maatükk keset vett. Kalju Komissarovi lavastus „Igavene kapten” räägib Urmas Lennuki kirja pandud sõnadega Saare maast ja mere võimust, paigalpüsimisest ja minnatahtmisest. Lavastust võib pidada õnnelike juhuste kokkulangemiseks. Õnneks taipas Kuressaare linnateater tellida Saaremaale sobiva ainesega näidendi.
Õnneks leidis Lennuk endas piisavalt huvi, et lugeda vanu legende, muistendeid, tuulata arhiivides ja tekst valmis kirjutada. Õnneks tegid Viljandi teatritudengid eelmisel suvel Kuressaares Jevgeni Švartsi „Draakonit” ning Kuressaarde sattus nende juhendaja Kalju Komissarov. Õnneks Komissarovile kirjanik Lennuk meeldib ning ta võttis vastu väljakutse lavastada uus näidend uues mängupaigas. Õnneks juhtusid kampa Allan Noormets ja Jüri Vlassov. Kaks suve tagasi lavastas Aare Toikka sadamaaidas Aino Kalda „Reigi õpetaja” ning siis räägiti palju uue paiga võludest. Sadamaait pole ennast mitte ammendanud, seal tasub edaspidi veelgi lavastada. Materjali ja ruumi paremat sobivust kui sel suvel on raske ette kujutada (atmosfääri toetav kujundus Silver Vahtrelt, minimalistlik muusikaline kujundus Peeter Konovalovilt).
Lennuk on „Igavest kaptenit” kirjutades osavalt kokku monteerinud mitmeid merega seotud legende, muistendeid ja jutte. Narratiiv on täiesti olemas, kuid see pole päris selge alguse ja lõpuga lugu. Näidend on justkui tükk ühe rannarahva elust, pärast näidendi lõppu jätkuvad loodjutud omasoodu. „Igavene kapten” on lennuklikult poeetiline ning üldse mitte argine. Keele metafooririkkus ja kujundlikkus torkab tõepoolest silma, näitlejad on keelega ka sõbraks saanud ning selle kõrgstiili omaks võtnud. Vahelepõikena: arhailise keele poolest oli eriline ju ka „Reigi õpetaja” – eks üpris intiimse atmosfääriga sadamaait soosigi süvenenumat ja detailsemat lähenemist. Esmapilgul on veidi müstiline rannarahva temaatika justkui Komissarovi lavastajahuvidest mägede kaugusel, kui, tõsi, Lennuki tekste on ta ennegi lavastanud. Eks torkagi silma komissarovlik lai joon, kohati jämedad pintslitõmbed misanstseenide ülesehituses ja karakterite väljajoonistamises. Näidend tundub tegelikult niivõrd jaanusrohumaalik, kohati jooksis silme ees lausa alternatiivlavastus, võis ette kujutada, kui erinevalt lavastaja Rohumaa mõne stseeni lahendanud oleks.
Heidaksingi lavastusele ette stseenide kohatist ebaühtlust, mis on ilmselt seletatav lühikese intensiivse prooviperioodiga. Mõni stseen ei tahtnud arvestada suhteliselt väikese ja madala ruumiga, jõulisust ja kisa oli kohati üleliia. Ülihästi pääsesid mõjule vaiksed, hillitsetumad stseenid. Samas, vaoshoitud laad on ju Komissarovi stiilist ääretult kaugel ning tundus, et lavastaja justkui ei usalda näitlejaid üksi lavale ega publikut väikeste hingetõmbe- ja mõttepauside juurde. Lavale on leiutatud kolm tantsijat-merineitsit-lainet (liikumisjuht Einar Lints), kelle ilmumine ei anna tegevusele mitte midagi juurde. Nende lainetamine pigem segab näitleja mõtte jälgimist. Kui tantsijatega sooviti rõhutada lavastuse müsitilisust ja poeetilisust, siis kõik see on Lennuki tekstis olemas. Veel ühe meediumi, tantsu lisamine vaid dubleeris juba olemas märgisüsteeme.
Lavategevuse käivitavaks jõuks on võõras, kes uhutakse tormiga randa ning kes laseb end kutsuda Kapteniks (Allan Noormets). Rannast leiab ta jõuline, romantiliselt ebapraktilises valges kleidis neidis Helina Laan (Merilin Kirbits), kelle vanaisa (Jüri Vlassov) vaimuka torisemisega näidend algabki. „Küll on ikka vaesed ajad, ei too meri ka enam midagi asjalikku, vaid prügi ja praht vedeleb rannas,” pomiseb kogenud rannavana. Laanehelin, nagu võõras Kapten rannapiigat kutsub, kiindub Kaptenisse. Kapten on aga omamoodi Nipernaadi: annab piigale lootust, jutustab ilmailmed kokku, räägib tõest ja pettusest. Nii Noormets kui Vlassov on mõlemad ilmselgelt tippvormis. Vlassov andis kustumatu elamuse juba Tiit Palu lavastusega „Väike Illimar” (Endla, 2006), ka Noormetsale on Tallinna linnateatris mõned veenvalt tõsised rollid usaldatud („Kuidas ma õppisin sõitma”, 2007). Mõlemat on palju kasutatud koomilises ampluaas, „Igaveses kaptenis” on nad aga pigem traagilised tegelased. Vlassovi vanaisa on maa (õigemini ranna) sool. Ta jätab olulisema ütlemata ning eeldab teistelt südamega kuulamist. Ta valutab südant oma lapselapse pärast: ta tahab minna teispoolsusse, kuid selleks peab Kapten paikseks jääma. Kapten tahab maal olles merele ja merel olles maale. Rahutu hing, kes muudkui otsib ja otsib. Võõras, keda kunagi omaks ei võeta.
Merilin Kirbits äsja Viljandi kultuuriakadeemia lõpetanuna teeb mahuka rolli, kus ta on jälle jõuline energiapomm nagu mitmetes diplomilavastusteski, kuid jõulisus ja teatav eksalteeritus sobib lõputult ootava rannapiiga rolliga. Kirbits siiski oskab ennast väljendada ka vaoshoitumal moel ning enim nautisingi neid harvu hetki, mil tema Helina on sissepoole pööratud, unistav ja tasane. Lavastuse toredamad stseenid leiavad aset aga Kapteni ja kohalike kohtlaste vendade osalusel (Rauno Kaibiainen, Hannes Prikk). Siin saavad kokku särav dialoog ja nauditav näitlejamäng.
Ülimalt sümpaatne, et Kuressaare linnateater pole mitte ühegi lavastusega läinud rahvamasside ligimeelitamise teed. Ei mingit kommertsi. Ja saalid on viimseni täis. Kui Komissarovi eelmisele lavastusele, Viljandis tehtud Brechti näidendile „Härra Punttila ja tema sulane Matti” võis ette heita mõningast pealiskaudset lähenemist, siis väiksema kaliibriga „Igavese kapteni” puhul seda ette heita ei saa. Tõsi, rollide ja misanstseenide kallal oleks andnud veel nokitseda-lihvida küll. Tundub aga, et sadamaait on inimestes usalduse äratanud – publikus märkasin tuttavaid nii mandrilt kui saarelt.
- 2023
- 202216. detsembril 2022 anti Eesti Teatriliidus üle Kristi ja Siim Kallase fondi stipendiumid. Kuressaare teatritegija mälestused jõuavad lavalaudadele Kuressaare Teater ja Saaremaa vald kingivad saarlastele vabariigi aastapäevaks teatrielamuse MULTIVERSUMID ⟩ Kuressaare teatris esietendus eriskummaline näitemäng Kui palju universume mahub Kuressaare teatri lavale? Ühendava ilmapuu lõhestavad lepingud Lootuse lugu, viikingite verega Viikingite veri: kuumus esietenduse eel kasvab Tänavust Kuressaare teatri suvelavastust mängitakse Asva viikingikülas Kes kustutab prožektorid? Smuuli LEA võimuvõitlused on mõjusad ka tänases päevas Kuressaare teatri lavastus LEA paneb mõtlema Lavastus LEA on üks tundeerk ja vaimu virgutav ajarännak Teatriuurijad käisid uudistamas Kuressaare teatri köögipoolt JÄRELVAATAMINE ⟩ Smuuli uuestilugemine Kuressaare teatris Elar Vahter lavastusest LEA: eestlased ei ole harjunud jumalast rääkima Smuuli LEA tuleb ühekorraga lihtne ja pompöösne
- 2021Poole sajandi järel jõuab taas lavale Juhan Smuuli LEA Kuressaare teater mängib sügisel mandril rohkem kui kodulaval Isade jutud ja jõukatsumised Kuressaare teatrilaval Kas trimmerdajat ei tapetudki ära? Mõrv kui sünnipäeva sõlmpunkt Trimmerdaja peab surema! Taritu rahvamajas sureb sel suvel trimmerdaja Teatriauhindu jagus ka saarlastele Teater – imeliselt imeline maailm Kõhklusi tekitanud roll tõi Arvi Mägile auhinnanominatsiooni Kas suvepäeva sarnaseks sind kiita … Teatrist teatrini – ootame kevadet ja loodame parimat
- 2020Kuressaare teater toob lavale ühe soovimatu kohtumise Krutskitega traditsiooniline Punamütsike Kuressaare teatri publiku hulk on enam kui kahekordistunud Mängime Shakespeare´i ehk Briti huumor eestimaises kastmes Teatris susiseb emotisoonipomm nimega Shakespeare Naksitrallid seiklevad taas Siis olgu ta tänatud «Õitsva mere» salajased hoovused Saaremaa taluõuel Meri on rannamehele alati õitsev, olgu vaikuses või vihas Suveetendus jõuab vaatajateni plaanitud ajal Musta Maigret’ mustad teod
- 2019Pikka iga, palju aastaid, Kuressaare Teater! Palju õnne sünnipäevaks, armas Kuressaare Teater! Kuressaare Teatris: Jälle need naksitrallid! Laip – rõõmude allikas ARVUSTUS: Süsimust komöödia sellest, kes me tegelikult oleme Sipsikuga pappkastis Linnuteele Kameeleonlik ajalugu. 1919. aasta Saaremaa mäss teatrilaval
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008Kas hamstril on pidu? Kammerlik kummardus kahele suvitajale Kuressaares “Patseba Saaremaal” – draama ja ooper ühel õhtul Suvesse sobiv muinasjutt Linna külje all elab draakon Mõistulugu hirmuvalitsejast draakonist esietendub Kuressaare lossipäevadel Sakslanna jäi kompromiteerimata Õhuline mälestus kaotsiläinud armastusest Kuidas on armastada saksa keeles?
- 2007Kes vajab pooltõdedele rajatud patriotismi Betti Alver vältimatutes ajaloosündmustes Alver ja Talvik elustuvad Kuressaare Linnateatris Loomaaialugu paneb mõtlema Kuressaare teatri “Loomaaialugu” pakub vähe üllatusi Tuleb hea pähkliaasta Saatus kui pähkel kohtuhärra hamba all Elada tahaks ehk Reigi õpetaja koos hobustega kohtus Aare Toikka lavastus Aino Kallase “Reigi õpetaja” vanas sadama-aidas Teatri üleskasvatamine on kui aedniku kannatustnõudev töö Nutsid ja naersid, ja olidki siin – teatripäevapidu Kuressaare Linnateatris
- 2006
- 2005
- 2003