Piret Puusepp
SAARTE HÄÄL, 12. august 2015
Kuuldavasti olnud “Ekke Moori” lavastus Kuressaare linnateatri direktori Piret Rauga unistus. Nüüdseks siis juba unistus, mis on teoks saanud ja millega võib kindlasti rahul olla. Mänguline ja romantiline August Gailit jõudis Sadamaaida lavale noorte ja uljaste lavakate etteastes.
Lavakate “Ekke Moor” on meheks saamise lugu. Omamoodi on need Gailiti loodud mehed isegi mitte-eestlaslikud (kas selle põhjuseks võivad olla Gailiti Läti juured?). Kui mõelda teistele eesti tähtromaanidele, nagu “Tõde ja õigus”, “Mäeküla piimamees”, “Kõrboja peremees” jne, siis on nende romaanide meestegelasi ikka kujutatud kinniste ja õnnetutena. Eesti romaani meestegelane on pigem töökas ja kannatav kui meeleline ja vagabundlik. Sellepärast on Gailiti teosed kindlasti ühed helgemad oma kujundite, mängleva teksti ja vastuoludega.
Ilusad kujundid, maagilisus ja otsiva hinge maailm olid lavastuses “Ekke Moor” olemas. Ääretult hästi lavastatud tükk. Ühelt poolt oli kõik nii kargelt-põhjamaiselt napp, ilus ja tark – lavakujundus, tekstitruudus, valgus. Teisalt nii külluslik – näitlejate mängulust, värvikad osatäitmised, pikad dialoogid ja liikumisstseenid.
Helid vaheldusid hellast hiiu kandlest robustsete trummipaugutusteni. Etendust läbis pidev parmupillimäng. Otse loomulikult mängisid kõiki instrumente lavakad ise. Usun, et ilma mingigi pilli mängimise oskuseta on võimalused lavakunstikooli sisse saada pea olematud. Vaimult ja oskustelt multifunktsionaalsed tänapäeva tudengid kasutavad ühtviisi hästi nii sõna kui keha väljendusrikkust.
Siin avaldubki “Ekke Moori” lavastaja Aare Toikka suurepärane töö. Ta on pannud selle väikese 27. lennu üliõpilased tegema kõike – laulma, tantsima, pilli mängima, võitlema, orgasmi saama, pikki dialooge pidama. Tähtsaim – üliõpilased oskasid üksteisega arvestada ja tähele panna oma kaasnäitlejat. Kõik oli täpne, ladus ja puhas.
Vaatajail võis jääda mulje, et kõik tuleb väga kergelt ja mängeldes. Kindlasti mängeldes, kuid mitte kergelt. Juba füüsiliselt on see lavastus näitlejaile paras väljakutse – seda võis aimata ka sinikaist tüdrukute säärtel. Sinna otsa veel tiheda teksti esitamine valjult ja arusaadavalt!
Väga meeldis ka lavastaja idee, et ei ole peaosa. Kordagi ei tekkinud tunnet, et Karmo Nigula (Ekke Moor) oleks eelistatud või et talle oleks määratud kandev roll. Ekke Moor oli küll lavastust siduv ja läbiv tegelane, kuid peaosaks oma võimsuse poolest võis pidada ükskõik millist tugevat esitust erinevates stseenides. Eredamalt jäid meelde Liisa Saaremäeli Neenu-moor, Karl Laumetsa Toomas Üüve ja põdrapull, Risto Vaidla kraavihallide kuningas, Ester Kuntu lapi tüdruk Lassi ja Markus Habakuke jahimees Jürga. Kõik oma tegelased mängis läbivalt meeldejäävaks Ott Raidmets, kelle teatraalsus on loomulik ja kes tunnetab juba praegu peenelt oma rolli ja selle piire. Väga meeldis ka Jürgen Ganseni näitlemine – küll pisut ühekülgsed rollid, ent väga hea huumori ja ilmekusega tehtud. Meenus Dajan Ahmet. Kahju, et ei saa pikemalt erinevatest tegelastest rääkida, sest armsaid hetki ja rõõmu noortest näitlejatest oli nii palju.
Sadamaait on küllaltki väike ruum. Eriti väikeseks võib see ruum jääda, kui laval on korraga kokku 11 näitlejat koos pillidega. Iir Hermeliini näiliselt lihtne, aga geniaalne kunstnikutöö täitis arvatavasti lavastaja ja vaatajate ootused.
Olen “Ekke Moori” lavastuse kohta oma tuttavatelt-sõpradelt kuulnud palju häid ja armsaid sõnu, see etendus on inimeste meeled õnnelikuks teinud. Ülekõige rahvastaar on Markus Habakuke hobune Džabo. Nii kohaliku kui ka mandripubliku vaimustus lavastusest ja näitlejatest on siiras.
Hoidke oma rõõmu ja annet, 27. lend!
- 2023
- 202216. detsembril 2022 anti Eesti Teatriliidus üle Kristi ja Siim Kallase fondi stipendiumid. Kuressaare teatritegija mälestused jõuavad lavalaudadele Kuressaare Teater ja Saaremaa vald kingivad saarlastele vabariigi aastapäevaks teatrielamuse MULTIVERSUMID ⟩ Kuressaare teatris esietendus eriskummaline näitemäng Kui palju universume mahub Kuressaare teatri lavale? Ühendava ilmapuu lõhestavad lepingud Lootuse lugu, viikingite verega Viikingite veri: kuumus esietenduse eel kasvab Arvustus. LEA lavastatavusest Tänavust Kuressaare teatri suvelavastust mängitakse Asva viikingikülas Kes kustutab prožektorid? Smuuli LEA võimuvõitlused on mõjusad ka tänases päevas Kuressaare teatri lavastus LEA paneb mõtlema Lavastus LEA on üks tundeerk ja vaimu virgutav ajarännak Teatriuurijad käisid uudistamas Kuressaare teatri köögipoolt JÄRELVAATAMINE ⟩ Smuuli uuestilugemine Kuressaare teatris Elar Vahter lavastusest LEA: eestlased ei ole harjunud jumalast rääkima Smuuli LEA tuleb ühekorraga lihtne ja pompöösne
- 2021Poole sajandi järel jõuab taas lavale Juhan Smuuli LEA Kuressaare teater mängib sügisel mandril rohkem kui kodulaval Isade jutud ja jõukatsumised Kuressaare teatrilaval Kas trimmerdajat ei tapetudki ära? Mõrv kui sünnipäeva sõlmpunkt Trimmerdaja peab surema! Taritu rahvamajas sureb sel suvel trimmerdaja Teatriauhindu jagus ka saarlastele Teater – imeliselt imeline maailm Kõhklusi tekitanud roll tõi Arvi Mägile auhinnanominatsiooni Kas suvepäeva sarnaseks sind kiita … Teatrist teatrini – ootame kevadet ja loodame parimat
- 2020Kuressaare teater toob lavale ühe soovimatu kohtumise Krutskitega traditsiooniline Punamütsike Kuressaare teatri publiku hulk on enam kui kahekordistunud Mängime Shakespeare´i ehk Briti huumor eestimaises kastmes Teatris susiseb emotisoonipomm nimega Shakespeare Naksitrallid seiklevad taas Siis olgu ta tänatud «Õitsva mere» salajased hoovused Saaremaa taluõuel Meri on rannamehele alati õitsev, olgu vaikuses või vihas Suveetendus jõuab vaatajateni plaanitud ajal Musta Maigret’ mustad teod
- 2019Pikka iga, palju aastaid, Kuressaare Teater! Palju õnne sünnipäevaks, armas Kuressaare Teater! Kuressaare Teatris: Jälle need naksitrallid! Laip – rõõmude allikas ARVUSTUS: Süsimust komöödia sellest, kes me tegelikult oleme Sipsikuga pappkastis Linnuteele Kameeleonlik ajalugu. 1919. aasta Saaremaa mäss teatrilaval Kuressaare linnateatri laval uuritakse 100 aastat tagasi toimunud Saaremaa mässu
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008Kas hamstril on pidu? Kammerlik kummardus kahele suvitajale Kuressaares “Patseba Saaremaal” – draama ja ooper ühel õhtul Suvesse sobiv muinasjutt Linna külje all elab draakon Mõistulugu hirmuvalitsejast draakonist esietendub Kuressaare lossipäevadel Sakslanna jäi kompromiteerimata Õhuline mälestus kaotsiläinud armastusest Kuidas on armastada saksa keeles?
- 2007Kes vajab pooltõdedele rajatud patriotismi Betti Alver vältimatutes ajaloosündmustes Alver ja Talvik elustuvad Kuressaare Linnateatris Loomaaialugu paneb mõtlema Kuressaare teatri “Loomaaialugu” pakub vähe üllatusi Tuleb hea pähkliaasta Saatus kui pähkel kohtuhärra hamba all Elada tahaks ehk Reigi õpetaja koos hobustega kohtus Aare Toikka lavastus Aino Kallase “Reigi õpetaja” vanas sadama-aidas Teatri üleskasvatamine on kui aedniku kannatustnõudev töö Nutsid ja naersid, ja olidki siin – teatripäevapidu Kuressaare Linnateatris
- 2006
- 2005
- 2003
- 2000
- 1999