Ene Kallas
MEIE MAA, 21. jaanuar 2020
Kuressaare Teatri sügisel esietendunud must komöödia “Röövsaak” Peeter Tammearu lavastuses jäi mitmel põhjusel õigel ajal vaatamata. Nüüd on see tehtud. Ja võlg vajab tasumist. Kirjutamisvõlg.
Kui minna teatrisse n-ö puhta lehena ja ignoreerides žanrimääratlust – must komöödia –, siis võib saada üllatuse osaliseks. Positiivse. Aga kui lähtuda puhtalt žanrist, siis jah, väga puhtalt esitatud. Musta huumori võtmes. Sest kui tegu on matustega, sellega, et kadunukene veeretatakse vahepeal kappi, sellega, et kogu selle taustal käib üks suur pettus ja rahaga sahkerdamine ja et kõik oleks veel naljakam, muutub üdini austusväärne inimene üdini mitteaustusväärseks.
Kogu situatsioon ise on selline, mis lubab vaatajal olla kogu aeg paar sammu loost eespool. Kõik aimub situatsioonist. Põetaja, kes täiesti selgelt on ühe asja peal väljas, lesk, kes on liiga vapustatud kõigest juhtunust ja on selline heatahtlik, heausklik ja korralik inimene, kes ei oska kahtlustadagi seda, et soojendab madu rinnal, raiskuläinud poeg, kes hea meelega tunnistab oma raiskuminemist, naistemehest pätt ja kaabakas, kes oskab teha ilusat ja armast nägu… Ning see Maigret…
Raivo Rüütli rollilahendus on väga hästi õnnestunud. Ses mõttes, et kes vähegi teab krimikirjandust, saab kohe aru, kellega on tegu. Ja samastab selle veidra ja ekstsentrilise käitumisega inspektori kohe klassikast teada-tuntud nimega. Kuni lõpuni, kuni peaaegu lõpuni jääb mulje, et ta ajab õiget asja. Et ta ongi täpselt selline Maigret, kes on õigluse eest väljas. Aga võta näpust. Seesama detektiiv osutub kõige suuremaks suliks, kõige osavamaks selliks kogu näidendis. Sest kui vahepeal tundub, et need natuke juhmivõitu, aga väga kavalad röövlid saavadki oma saagi kätte, siis viimastel sekunditel selgub, et siiski mitte. Ja et Maigret ei olegi Maigret. Või kui on, siis on ta musta värvi.
Väga üllatusliku rolli teeb aga Raivo Trass. Pole ilmselt liiga lihtne kehastada nii naiivset, nii selgelt rumalat, kohusetundlikku ja samas oma arust väga kavalat härrasmeest. Ootamatu igatahes, eriti neile, kes on harjunud vaatama seda puhtast energiast pulbitsevat näitlejat laval.
Triinu Meristelt ei ootagi mitte midagi muud kui säravat rollilahendust ja seda, mismoodi ta oma tegelast kehastab. Tegu on klassikalise musta lesega, kes peaaegu ise ka usub, mida ta räägib. Ja kes tegutseb niimoodi nagu raha kutsub. Ehk siis – ta läheb sinna, kus on rohkem raha, rohkem võimalust rikkaks saada. Nagu ka need kaks selli, kes läbi matusebüroo panka tunneli kaevasid ja vehkisid raha sisse. Üks neist nutikas, teine… selline, kes näib äärmiselt rumal, aga selle äärmise rumaluse taga on äärmine tarkus. Või vähemalt niimoodi arvab Vale-Maigret. Sest ei ole võimalik, et inimene on sedavõrd rumal, et tunnistab üles nii pangaröövi kui ka selle, kus raha asub. Kuigi sõnastus on pool asja, nagu ikka. Kes terve mõistusega inimene ikka usub, et isa leinab kirikus matusetalitusel raha? Kes usub, et ema on peidetud kappi?
Kõik, mis lavalt vastu vaatab, mida publik näeb, on puhas energia. Puhas rõõm. Mängulust. Eriti, mis puudutab nooremaid näitlejaid Markus Habakukke ja Jürgen Gansenit. Tundub, et nad on tulnud selleks, et jääda. Saaremaa rahva südamesse. Sellist laadi rollid on ühtaegu sellised, mida enam ei mäleta õige pea, aga mis jätavad jälje. Sellise, et neid näitlejaid tasub ikka ja taas vaatama minna.
Niisiis, kes veel ei ole seda musta komöödiat näinud, mingu kindlasti vaatama. Kes vähegi oskavad lugu pidada mustast huumorist. Ja kes tahavad osa saada näitlemislustist.
Võib ju mõelda, et tegu on puhtalt naerma ajava tükiga. Aga mis siis sellest? Naerda on alati hea, eriti, kui see naer on ajatu. Ja konkreetselt ei ole kellegi pihta, vaid lähtub situatsioonist ja sõnakoomikast.
- 2023Unistus ja mälestus – mängult ja päriselt ARVUSTUS ⟩ Kuidas sõjajärgses Kuressaares teatrit tehti: meenutus Ester Reinartist ja tema kaaslastest ARVUSTUS | Ole oma noorpõlve unistustele truu!* MULJE ⟩ Jagatud unistus ehk Kaks teatrit korraga Pille-Riin Purje emast valmis lavastus: see on unistuse täitumine Kuressaare teatris saab tõeks “Unistus” Kuressaare teater toob algaval hooajal lavale neli uuslavastust NÄDALA SUVETEATER ⟩ Elulist samastumist pakkuv, võltsambitsioonideta suvine komöödia ARVUSTUS | Raha ja supp võivad külmad olla, kuid peresuhted on kõige paremad ikka soojalt Kuressaare teater toob suvel lauale KÜLMA SUPI VIDEO JA GALERII ⟩ Teatripäeva õhtul aeti teatrikohvikus muhedat teatrijuttu „Tõll“ – saalis kahe taevase õekesega MULJE ⟩ Meile kõigile kingitud Tõll 2022 – piirangutest priiks, 2023 – algupärandite aasta
- 202216. detsembril 2022 anti Eesti Teatriliidus üle Kristi ja Siim Kallase fondi stipendiumid. Kuressaare teatritegija mälestused jõuavad lavalaudadele Kuressaare Teater ja Saaremaa vald kingivad saarlastele vabariigi aastapäevaks teatrielamuse MULTIVERSUMID ⟩ Kuressaare teatris esietendus eriskummaline näitemäng Kui palju universume mahub Kuressaare teatri lavale? Ühendava ilmapuu lõhestavad lepingud Lootuse lugu, viikingite verega Viikingite veri: kuumus esietenduse eel kasvab Arvustus. LEA lavastatavusest Tänavust Kuressaare teatri suvelavastust mängitakse Asva viikingikülas Kes kustutab prožektorid? Smuuli LEA võimuvõitlused on mõjusad ka tänases päevas Kuressaare teatri lavastus LEA paneb mõtlema Lavastus LEA on üks tundeerk ja vaimu virgutav ajarännak Teatriuurijad käisid uudistamas Kuressaare teatri köögipoolt JÄRELVAATAMINE ⟩ Smuuli uuestilugemine Kuressaare teatris Elar Vahter lavastusest LEA: eestlased ei ole harjunud jumalast rääkima Smuuli LEA tuleb ühekorraga lihtne ja pompöösne
- 2021Poole sajandi järel jõuab taas lavale Juhan Smuuli LEA Kuressaare teater mängib sügisel mandril rohkem kui kodulaval Isade jutud ja jõukatsumised Kuressaare teatrilaval Kas trimmerdajat ei tapetudki ära? Mõrv kui sünnipäeva sõlmpunkt Trimmerdaja peab surema! Taritu rahvamajas sureb sel suvel trimmerdaja Teatriauhindu jagus ka saarlastele Teater – imeliselt imeline maailm Kõhklusi tekitanud roll tõi Arvi Mägile auhinnanominatsiooni Kas suvepäeva sarnaseks sind kiita … Teatrist teatrini – ootame kevadet ja loodame parimat
- 2020Kuressaare teater toob lavale ühe soovimatu kohtumise Krutskitega traditsiooniline Punamütsike Kuressaare teatri publiku hulk on enam kui kahekordistunud Mängime Shakespeare´i ehk Briti huumor eestimaises kastmes Teatris susiseb emotisoonipomm nimega Shakespeare Naksitrallid seiklevad taas Siis olgu ta tänatud «Õitsva mere» salajased hoovused Saaremaa taluõuel Meri on rannamehele alati õitsev, olgu vaikuses või vihas Suveetendus jõuab vaatajateni plaanitud ajal Musta Maigret’ mustad teod
- 2019Pikka iga, palju aastaid, Kuressaare Teater! Palju õnne sünnipäevaks, armas Kuressaare Teater! Kuressaare Teatris: Jälle need naksitrallid! Laip – rõõmude allikas ARVUSTUS: Süsimust komöödia sellest, kes me tegelikult oleme Sipsikuga pappkastis Linnuteele Kameeleonlik ajalugu. 1919. aasta Saaremaa mäss teatrilaval Kuressaare linnateatri laval uuritakse 100 aastat tagasi toimunud Saaremaa mässu
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008Kas hamstril on pidu? Kammerlik kummardus kahele suvitajale Kuressaares “Patseba Saaremaal” – draama ja ooper ühel õhtul Suvesse sobiv muinasjutt Linna külje all elab draakon Mõistulugu hirmuvalitsejast draakonist esietendub Kuressaare lossipäevadel Sakslanna jäi kompromiteerimata Õhuline mälestus kaotsiläinud armastusest Kuidas on armastada saksa keeles?
- 2007Kes vajab pooltõdedele rajatud patriotismi Betti Alver vältimatutes ajaloosündmustes Alver ja Talvik elustuvad Kuressaare Linnateatris Loomaaialugu paneb mõtlema Kuressaare teatri “Loomaaialugu” pakub vähe üllatusi Tuleb hea pähkliaasta Saatus kui pähkel kohtuhärra hamba all Elada tahaks ehk Reigi õpetaja koos hobustega kohtus Aare Toikka lavastus Aino Kallase “Reigi õpetaja” vanas sadama-aidas Teatri üleskasvatamine on kui aedniku kannatustnõudev töö Nutsid ja naersid, ja olidki siin – teatripäevapidu Kuressaare Linnateatris
- 2006
- 2005
- 2003
- 2000
- 1999