Kersti Kukk
SAARTE HÄÄL, 25. juuli 2008
Ooperipäevade raames etendunud ”Patseba Saaremaal” pakkus elamust nii draama- kui ooperilembidele. Lavastaja Garmen Tabor sidus üheks etenduseks Aino Kallase draama ”Batsheba Saaremaal” ja Põhjamaade Pucciniks nimetatud helilooja Tauno Pylkkäneni samanimelise lühiooperi.
Tuleb tunnistada, et kuigi ma ei julgenud draamale/ooperile “Patseba Saaremaal” väga kõrgeid ootusi panna, üllatas see mind oma konkreetsuse ja lihtsusega. Temaatika – kuigi mitte väga päevakohane – oli mõtlemapanev ning ülesehitus pakkus tavapärastele draama- või ooperietendustele vaheldust.
Etenduse esimesel poolajal kanti ette eestikeelne draama, teisel soomekeelne lühiooper. Kartsin, et äkki on teine poolaeg lihtsalt esimese üks-ühele kopeerimine. Õnneks see nii polnud. Kuigi sisu oli sama, tõi ooper uusi nüansse sisse ning kordagi ei tekkinud tunnet, nagu ei jaksaks jälgida, kuna olen seda kord juba draamaversioonis näinud.
Etenduse jooksul kerkis vaid mõte: kuna umbes pool Linnateatri publikust olid soomlased, siis kas nemad said sisust aru alles ooperit kuulates ja jälgisid esimest poolaega arusaamatuses? Igal juhul oli vähemalt minu jaoks “Patseba Saaremaal” huvitav lahendus pakkuda publikule korraga nii ooperit kui draamat ja seda nii eesti kui soome keeles.
Lugu armastusest ja truudusest
Süžee ise oli järgmine: naine-minia ja ema-ämm ootavad linnast koju noort meest, kelle saatus on määratud mõisahärra kirjaga, lootuses, et see ta 25-aastasest kroonuteenistusest päästab. Kui mees koju jõuab, selgub, et mõisahärra kiri teda vene kroonust sugugi ei päästa ning valla puhkevad kirg, kurbus ja patukahetsus.
Mõisateema võib tänases päevas küll kaugeks jääda, kuid inimloomus ja isiksuste varjuküljed on jäänud samaks. Ema-armastus on ülevam kõigest, minia-ämma suhted pole nii mitmeski peres ka täna kõige soosivamad ja enese heaolu nimel ollakse tihti nõus teist inimest ohverdama. Just inimlikkuse esiletoomine oli draama/ooperi “Patseba Saaremaal” puhul see, mis meelde jäi.
Näitlejatöös ei olnud minu jaoks küll üht säravat tähte, kuid ütleksin, et kõik olid üsna sarnase hea tasemega. Kuigi tunnistan, et esimene poolaeg ehk draamapool oli tugevam kui ooper. Viimase puhul ei pääsenud valla puhkenud emotsioonid nii tõetruult esile kui draama puhul. Samuti ei pannud perepoeg Siimu ja ta naise Riina kirg selle suurusesse uskuma.
Kõige sügavama mulje jätsid mulle draamanäitlejate Leila Sääliku kehastatud ema, kel “kuus häda, seitsmes surm” ja Piret Rauk minia-naise Riina rollis. Linnateatri etenduses lõid kaasa ka Eesti Draamateatri ja Ugala näitlejad ning Rahvusooper Estonia solistid.
Lavakujundus oli etenduse puhul lihtne. Ei midagi ülepingutatut, kuid samas polnud ka midagi väga meeldejäävat.
Üldiselt tuleb aga öelda, et kaksiketendus läks kohe algusest peale dramaatiliselt käima ning kandis välja kuni lõpuni. Huvitav mõte!
- 2023
- 202216. detsembril 2022 anti Eesti Teatriliidus üle Kristi ja Siim Kallase fondi stipendiumid. Kuressaare teatritegija mälestused jõuavad lavalaudadele Kuressaare Teater ja Saaremaa vald kingivad saarlastele vabariigi aastapäevaks teatrielamuse MULTIVERSUMID ⟩ Kuressaare teatris esietendus eriskummaline näitemäng Kui palju universume mahub Kuressaare teatri lavale? Ühendava ilmapuu lõhestavad lepingud Lootuse lugu, viikingite verega Viikingite veri: kuumus esietenduse eel kasvab Arvustus. LEA lavastatavusest Tänavust Kuressaare teatri suvelavastust mängitakse Asva viikingikülas Kes kustutab prožektorid? Smuuli LEA võimuvõitlused on mõjusad ka tänases päevas Kuressaare teatri lavastus LEA paneb mõtlema Lavastus LEA on üks tundeerk ja vaimu virgutav ajarännak Teatriuurijad käisid uudistamas Kuressaare teatri köögipoolt JÄRELVAATAMINE ⟩ Smuuli uuestilugemine Kuressaare teatris Elar Vahter lavastusest LEA: eestlased ei ole harjunud jumalast rääkima Smuuli LEA tuleb ühekorraga lihtne ja pompöösne
- 2021Poole sajandi järel jõuab taas lavale Juhan Smuuli LEA Kuressaare teater mängib sügisel mandril rohkem kui kodulaval Isade jutud ja jõukatsumised Kuressaare teatrilaval Kas trimmerdajat ei tapetudki ära? Mõrv kui sünnipäeva sõlmpunkt Trimmerdaja peab surema! Taritu rahvamajas sureb sel suvel trimmerdaja Teatriauhindu jagus ka saarlastele Teater – imeliselt imeline maailm Kõhklusi tekitanud roll tõi Arvi Mägile auhinnanominatsiooni Kas suvepäeva sarnaseks sind kiita … Teatrist teatrini – ootame kevadet ja loodame parimat
- 2020Kuressaare teater toob lavale ühe soovimatu kohtumise Krutskitega traditsiooniline Punamütsike Kuressaare teatri publiku hulk on enam kui kahekordistunud Mängime Shakespeare´i ehk Briti huumor eestimaises kastmes Teatris susiseb emotisoonipomm nimega Shakespeare Naksitrallid seiklevad taas Siis olgu ta tänatud «Õitsva mere» salajased hoovused Saaremaa taluõuel Meri on rannamehele alati õitsev, olgu vaikuses või vihas Suveetendus jõuab vaatajateni plaanitud ajal Musta Maigret’ mustad teod
- 2019Pikka iga, palju aastaid, Kuressaare Teater! Palju õnne sünnipäevaks, armas Kuressaare Teater! Kuressaare Teatris: Jälle need naksitrallid! Laip – rõõmude allikas ARVUSTUS: Süsimust komöödia sellest, kes me tegelikult oleme Sipsikuga pappkastis Linnuteele Kameeleonlik ajalugu. 1919. aasta Saaremaa mäss teatrilaval Kuressaare linnateatri laval uuritakse 100 aastat tagasi toimunud Saaremaa mässu
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008Kas hamstril on pidu? Kammerlik kummardus kahele suvitajale Kuressaares “Patseba Saaremaal” – draama ja ooper ühel õhtul Suvesse sobiv muinasjutt Linna külje all elab draakon Mõistulugu hirmuvalitsejast draakonist esietendub Kuressaare lossipäevadel Sakslanna jäi kompromiteerimata Õhuline mälestus kaotsiläinud armastusest Kuidas on armastada saksa keeles?
- 2007Kes vajab pooltõdedele rajatud patriotismi Betti Alver vältimatutes ajaloosündmustes Alver ja Talvik elustuvad Kuressaare Linnateatris Loomaaialugu paneb mõtlema Kuressaare teatri “Loomaaialugu” pakub vähe üllatusi Tuleb hea pähkliaasta Saatus kui pähkel kohtuhärra hamba all Elada tahaks ehk Reigi õpetaja koos hobustega kohtus Aare Toikka lavastus Aino Kallase “Reigi õpetaja” vanas sadama-aidas Teatri üleskasvatamine on kui aedniku kannatustnõudev töö Nutsid ja naersid, ja olidki siin – teatripäevapidu Kuressaare Linnateatris
- 2006
- 2005
- 2003
- 2000
- 1999