Käthe Pihlak
SAARTE HÄÄL, 24. september 2007
Möödunud reedel avas Kuressaare Linnateater üheksanda hooaja. Avaetenduseks oli Edward Albee „Loomaaialoo” teine esietendus. Esmakordselt kohtus see lavastus publikuga Tartus festivali Draama võistlustules.
7. septembri Meie Maas küsis Svea Aavik retooriliselt, miks seda lugu ikka ja jälle mängukavva võetakse ja vastas samas: „Eks ikka näitemängu selge ja kõigile mõistetava sõnumi tõttu, mis niisama lihtsalt ei aegu.” Ma ei tea… mul on pisut piinlikki, aga minu jaoks jäi see lugu vähemalt lavalt nähtuna segaseks. Võib-olla tuli see sellest, et hakkasin tõsimeeli otsima nähtus loomade eluga paralleele, ent see ei tohiks siiski niiväga lugu ennast muuta.
Kaks näitlejat ja bioloog
Kuressaare Linnateatris mängitud lavatükis astusid üles kolm näitlejat: Janek Sarapson Jerryna, Egon Nuter Peterina ja Aleksei Turovski iseenda ja jutustajana. Nad mängisid hästi, eriti Sarapson, kelle emotsionaalsus, pilgud, žestid ja liikumine laval publikul mõjusa tüübi lubasid ette kujutada. Nuteri pea et vaikiv tegelane läks kaasa nagu vaja. Ei midagi üleliigset, ei midagi puudu. Ja tema kõnekas kehakeel ning ilme (olgu siis või tühi) oli just sellise suvalise mehe moodi.
Debütandina Kuressaare Linnateatri lavalaudadele astunud Turovski oli aga niivõrd vaatamisväärne, et teda oleks tahtnud veel ja veel kuulata. Turovski oskab rääkida ja teda on väga hea kuulata. Kohati jäi küll ka mulje, et ta räägib nooremale publikule, keda seekord saalis ei olnud, ent see ei häirinud. See, kuidas ta rääkis, oli meeldejääv ja vaid pisut nagu loeng, mille oleks tahtnud oma konspekti jäädvustada.
Kas sa kuuled mind?
Nii olid need näitlejad kõik eraldi võetuna. Kui neid nüüd aga püüda koos vaadata, siis läheb keeruliseks. Esiteks, Turovski toomine loosse oli iseenesest küll väga vahva mõte ja kindlasti kiiduväärt selles suhtes, et meil on siin võimalik ka selliseid professionaale näha. Ent loo seisukohast oli selline puust ja punaseks tegemine jutustaja poolt pisut häiriv. Kummatigi kui hiljem hakatakse rääkima ümber nurga, läbi lillede või kuidas iganes seda nimetada, ühesõnaga mõistujuttu.
Nuteri ja Sarapsoni dialoogi jälgides, nii palju kui seda üldse on, sest enamiku ajast kuuleme lavalt ainult Sarapsoni monoloogi, jääb mulje, et nad ei räägigi teineteisega. Eriti alguses. Laval on küll kaks meest, ent nad absoluutselt ei haaku omavahel. See tundus imelik seni, kuni taasavastasin lavastuse tutvustuse tekstis küsimused: „Kas teine teda kuulab? Milline on tolle teise lugu? Kas tekib dialoog?” Järelikult see pidigi nii olema. Aga nii hirmus võõristav oli seda vaadata.
Mida edasi lugu läheb ja mida rohkem Jerry üksinda räägib, seda huvitavamaks ja kaasahaaravamaks kõik muutub. Ta räägib küll segaselt ja lõpuks ka käitub segaselt, ent sellel kõigel on oma põhjus. Turovski annab oma viimases vahepalas vihje: „Enesetappu loomad ei tee” – just seal peitubki kogu loo mõte. Inimene, kes on nii loomastunud, ei suuda seda samuti teha…
Kõike on täpselt nii palju kui vaja
„Loomaaialugu” jõudis Kuressaare Linnateatri mängukavva tänu lavastaja Egon Nuterile, kes, nagu öeldud, ka Peterit mängib. Lugu on piisavalt liikuv ja emotsionaalne, ei muutu igavaks. Alguse poole ehk siiski võiks pisut tempot tõsta, finaalis aga ootaks veelgi tugevamat tõuget. Põhjuseks, miks üks inimene haarab maast noa, ei saa olla vaid paar räuskavat sõna ja õiendamine, midagi peaks veel olema. Pinget? Jah, võib-olla oleks tõesti tahtnud rohkem pinget tajuda.
Kunstnik Anna Sui ja valguskunstnik Triin Rahnu töö on täpne ja tabav. Laval on minimalistlik kujundus, valgusega antakse edasi pargipuid jms. Ainult üks mõte käis peast läbi – miks ei oleks võinud see lugu etenduda teatrimaja Mustas saalis? Olnuks õhkkond intiimsem ja kahe-kolme inimese mäng hoopis lähedasem.
Selgusehetk
Mis seal siis ikkagi juhtus? Kaks meest kohtuvad New Yorgi Central Parkis, kus nad tahes ja tahtmata rääkima hakkavad. Ühel meestest paistab teise vastu suurem huvi olevat. Räägitakse ühe ja teise elust ning selle kaudu saab üha selgemaks pilt ebavõrdsest maailmast.
Turovski sissejuhatuses öeldud sõnad muutuvad järjest enam tähenduslikumaks. „Kui Shakespeare oleks teadnud, mis asi on loomaaed, oleks ta ilmselt kirjutanud oma maailmakuulsale tsitaadile „Kogu maailm on teater” juurde veel teise poole „ja ka paras loomaaed”, andis bioloog loo võtme kätte.
Seal on see maailm, meid ümbritsev keskkond, mis on ühe inimese viinud nii äärmusesse, et ta taandub tagasi oma ürgloomuse juurde. Loomastub ja hakkab elama vaid instinktide abil. Lõpuks aga kahtlustadki temas looma, sest ta käitub nagu loom, sest ta liigub nagu loom, sest ta otsib väljapääsu nagu loom. Kuni lõpuks ka leiab selle.
- 2023
- 202216. detsembril 2022 anti Eesti Teatriliidus üle Kristi ja Siim Kallase fondi stipendiumid. Kuressaare teatritegija mälestused jõuavad lavalaudadele Kuressaare Teater ja Saaremaa vald kingivad saarlastele vabariigi aastapäevaks teatrielamuse MULTIVERSUMID ⟩ Kuressaare teatris esietendus eriskummaline näitemäng Kui palju universume mahub Kuressaare teatri lavale? Ühendava ilmapuu lõhestavad lepingud Lootuse lugu, viikingite verega Viikingite veri: kuumus esietenduse eel kasvab Arvustus. LEA lavastatavusest Tänavust Kuressaare teatri suvelavastust mängitakse Asva viikingikülas Kes kustutab prožektorid? Smuuli LEA võimuvõitlused on mõjusad ka tänases päevas Kuressaare teatri lavastus LEA paneb mõtlema Lavastus LEA on üks tundeerk ja vaimu virgutav ajarännak Teatriuurijad käisid uudistamas Kuressaare teatri köögipoolt JÄRELVAATAMINE ⟩ Smuuli uuestilugemine Kuressaare teatris Elar Vahter lavastusest LEA: eestlased ei ole harjunud jumalast rääkima Smuuli LEA tuleb ühekorraga lihtne ja pompöösne
- 2021Poole sajandi järel jõuab taas lavale Juhan Smuuli LEA Kuressaare teater mängib sügisel mandril rohkem kui kodulaval Isade jutud ja jõukatsumised Kuressaare teatrilaval Kas trimmerdajat ei tapetudki ära? Mõrv kui sünnipäeva sõlmpunkt Trimmerdaja peab surema! Taritu rahvamajas sureb sel suvel trimmerdaja Teatriauhindu jagus ka saarlastele Teater – imeliselt imeline maailm Kõhklusi tekitanud roll tõi Arvi Mägile auhinnanominatsiooni Kas suvepäeva sarnaseks sind kiita … Teatrist teatrini – ootame kevadet ja loodame parimat
- 2020Kuressaare teater toob lavale ühe soovimatu kohtumise Krutskitega traditsiooniline Punamütsike Kuressaare teatri publiku hulk on enam kui kahekordistunud Mängime Shakespeare´i ehk Briti huumor eestimaises kastmes Teatris susiseb emotisoonipomm nimega Shakespeare Naksitrallid seiklevad taas Siis olgu ta tänatud «Õitsva mere» salajased hoovused Saaremaa taluõuel Meri on rannamehele alati õitsev, olgu vaikuses või vihas Suveetendus jõuab vaatajateni plaanitud ajal Musta Maigret’ mustad teod
- 2019Pikka iga, palju aastaid, Kuressaare Teater! Palju õnne sünnipäevaks, armas Kuressaare Teater! Kuressaare Teatris: Jälle need naksitrallid! Laip – rõõmude allikas ARVUSTUS: Süsimust komöödia sellest, kes me tegelikult oleme Sipsikuga pappkastis Linnuteele Kameeleonlik ajalugu. 1919. aasta Saaremaa mäss teatrilaval Kuressaare linnateatri laval uuritakse 100 aastat tagasi toimunud Saaremaa mässu
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008Kas hamstril on pidu? Kammerlik kummardus kahele suvitajale Kuressaares “Patseba Saaremaal” – draama ja ooper ühel õhtul Suvesse sobiv muinasjutt Linna külje all elab draakon Mõistulugu hirmuvalitsejast draakonist esietendub Kuressaare lossipäevadel Sakslanna jäi kompromiteerimata Õhuline mälestus kaotsiläinud armastusest Kuidas on armastada saksa keeles?
- 2007Kes vajab pooltõdedele rajatud patriotismi Betti Alver vältimatutes ajaloosündmustes Alver ja Talvik elustuvad Kuressaare Linnateatris Loomaaialugu paneb mõtlema Kuressaare teatri “Loomaaialugu” pakub vähe üllatusi Tuleb hea pähkliaasta Saatus kui pähkel kohtuhärra hamba all Elada tahaks ehk Reigi õpetaja koos hobustega kohtus Aare Toikka lavastus Aino Kallase “Reigi õpetaja” vanas sadama-aidas Teatri üleskasvatamine on kui aedniku kannatustnõudev töö Nutsid ja naersid, ja olidki siin – teatripäevapidu Kuressaare Linnateatris
- 2006
- 2005
- 2003
- 2000
- 1999