Tõnis Kipper
SAARTE HÄÄL, 06. oktoober 2008
Lavastuse “Tapatöö jumal” läbimängud Kuressaare Linnateatris mõned päevad enne esietendust on rõõmsad. Nii saalist vaadatuna kui ka lavalt esitatuna.
Teatrist tulles on hea meel. Üsna mitmel põhjusel. Esiteks seepärast, et Kuressaares näeb nelja andekat näitlejat, kellest kolm on siin püünel esmakordselt. Teiseks seepärast, et ometi kord on siia lavastama tulnud/kutsutud Jaak Allik. Kui meenutama hakata, siis on just tema see mees, suuresti tänu kellele Kuressaare Linnateater üldse hinge sisse sai.
Hea meel on ka selle üle, et vaatamata rahalisele kaalujälgimisele vabariiklikus kultuurisfääris saab kodulinna teater alustada uut hooaega esietendusega. Küllap teavad vaid tegijad ise, kas ja kui palju lavastuse sündi rahamured piirasid, igatahes saali vaesus ei paista. Ei otseses ega ülekantud, ei majanduslikus ega sisulises mõttes.
Tegijate ainus mure on see, kas suht brutaalne pealkiri rahvast eemale ei peleta. Kaaluti erinevaid variante, kuid originaalist paremat välja ei mõeldud. Ja lugeja võib mind uskuda – laval ei tapeta kedagi. Vähemasti mitte otseses tähenduses. Verd ei lenda, nugadega ei vehita. Pealkirjast ei saa aru need, kes pole lavastust näinud. Teatrist tulles peaks olema selge, miks Reza oma lavaloo just nii nimetas.
Intriigi käivitajateks on 13-aastased perepojad. Reille’ide poeg Ferdinand on löönud Houille’ide pojal Brunol sisse kaks esihammast. Poistevahelise tüli klaarimiseks kohtuvad kaks Pariisi keskklassi abielupaari. Meeldivalt alanud õhtu muutub aina pingelisemaks…
Sisust rohkem ei räägikski, seda peab ikka ise vaatama minema. Hea näitemäng pakub võimalusi – kes tahab meelelahutust, leiab sealt naerukohti, kes tahab mõelda ja lavale kui peeglisse vaadata – ka see võimalus on olemas. Lugu ise on vägagi päevakajaline ja üldinimlik. Vägivald ei pruugi olla – ja väga sageli ei olegi! – füüsiline termin.
Päevakajaline koolivägivald on taimeke, mille esimesed idud on kasvanud välja kodust, koduvägivallast. Olgu siis füüsilisest või vaimsest. Kui üks pereisa tõstab lapse hamstri tänavale, kuna talle on see elukas algusest peale vastik olnud, siis ei maksa imestada, kui laps kehtestab end samuti väikese tapatöö jumalana, sest jõud maksab. Ja kultuurikiht on õhuke, selle alt paistab välja just seesama jõu ülemvõim.
Kes teab, ehk on Aafrika suguharude veristes vastasseisudes enam tõde ja õigust kui meie vaiksetes vastasseisudes euroremonditud nelja seina vahel. Olgu siis Prantsusmaal, Eestis või Venemaal… Või veel kuskil.
Tegelasi tuleb kiita. Laval on ansambel. On huvitav. Haarav.
Piret Rauk on hea algusest peale ja just algusest jääb meede tema Annette´i intonatsioon; naine oma peidetud saladuse, hirmude ja ootamatu vabanemisega talle pealesurutud hamstripuurist. Tema ei jää rentsli servale värisema. Ta näitab hambaid. Tõsi, ainult korraks, aga see-eest veenvalt ja meeldejäävalt.
Kersti Kreismanni mängitud Veronique on naine-maailmaparandaja. Vähemasti enda arvates. Ta kirjutab raamatuid Darfourist ja teistest maailma konfliktikolletest, kuid samas ei suuda ta hakkama saada pereelu konfliktidega. Võimalik, et seal kusagil Aafrikas saaks ta paremini hakkama, haaraks sõjanuia ja… Naine hindab, ei, lausa jumaldab kunstiraamatuid, kuid emaks ja abikaasaks olemise kunst on hoopis keerulisem. Kreismanni on hea vaadata, tema Veronique on abitu ja samas oma abitust relvana kasutav kirjanik, ta on veenev ja veetlev ühtaegu.
Sulev Tepparti Michel müüb majapidamistarbeid ja kardab närilisi – kõike, mis mööda maad liigub… Ilmselt kardab ta ka oma naist, kelle ta heameelega tõstaks kingakarbiga tänavale nagu hamster Krõbuski. Kooliaegsest kambapealikust on järele jäänud müügimees, kes on sellise s(t)aatusega leppinud või leppimas.
Jüri Aarma advokaat Alain on nii ehe ja elust enesest, et jääb mulje, nagu oleks ta kusagil advokaadibüroos stažeerimas käinud. Mees, kellel iga olukorra jaoks on lahendus või vähemasti tosin versiooni, kuidas selle vajaliku lahenduseni jõuda. Mees, kelle iidol on John Wayne, kes usub tugevama õigusesse – tapatöö Jumalasse –, kuid jääb abituks, kui temalt võetakse ta ainus “relv” – Edith Piafi häälega mobiiltelefon. Siis on ta põlvili surutud.
Jaak Allik on kahtlemata kvaliteedimärgiga lavastaja. Ilmselt tuleb tal see töö nii hästi välja seepärast, et ta lavastab harva ja ainult neid asju, mis talle ka tegelikult korda lähevad. Vähemasti nii tunnistas ta raadiointervjuus. Ja tal on hea nina valida häid näitlejaid.
Kiita tahaks ka kunstnikku. Jaak Vaus on teinud väga stiilse ja toimiva lavapildi, kus pole ülearuseid vidinaid, asju asjade pärast. Marmori imitatsiooniga laud ja krematooriumi mõõtu kamin… Kõik, mis on laval, see töötab ja toetab näitlejat. Ja saalist vaadates näeb lihtsalt ilus-maitsekas välja.
Tegelikult saab see tund ja kakskümmend viis minutit kahe abielupaari duetti-duelli läbi ootamatult kiiresti. Vaataks veel. Hirmsasti tahaks teada, mis saab edasi. Kuidas elavad edasi need neli inimest, kes on oma puurist välja tõstetud ja rentsli servale värisema jäetud. Kas nad leiavad tee tagasi? Kas nad leiavad tee edasi? Kas nende elus järgneb sellele “kõige õnnetumale päevale” kunagi ka pidu?
Hamstril on kindlasti pidu…
- 2023
- 202216. detsembril 2022 anti Eesti Teatriliidus üle Kristi ja Siim Kallase fondi stipendiumid. Kuressaare teatritegija mälestused jõuavad lavalaudadele Kuressaare Teater ja Saaremaa vald kingivad saarlastele vabariigi aastapäevaks teatrielamuse MULTIVERSUMID ⟩ Kuressaare teatris esietendus eriskummaline näitemäng Kui palju universume mahub Kuressaare teatri lavale? Ühendava ilmapuu lõhestavad lepingud Lootuse lugu, viikingite verega Viikingite veri: kuumus esietenduse eel kasvab Arvustus. LEA lavastatavusest Tänavust Kuressaare teatri suvelavastust mängitakse Asva viikingikülas Kes kustutab prožektorid? Smuuli LEA võimuvõitlused on mõjusad ka tänases päevas Kuressaare teatri lavastus LEA paneb mõtlema Lavastus LEA on üks tundeerk ja vaimu virgutav ajarännak Teatriuurijad käisid uudistamas Kuressaare teatri köögipoolt JÄRELVAATAMINE ⟩ Smuuli uuestilugemine Kuressaare teatris Elar Vahter lavastusest LEA: eestlased ei ole harjunud jumalast rääkima Smuuli LEA tuleb ühekorraga lihtne ja pompöösne
- 2021Poole sajandi järel jõuab taas lavale Juhan Smuuli LEA Kuressaare teater mängib sügisel mandril rohkem kui kodulaval Isade jutud ja jõukatsumised Kuressaare teatrilaval Kas trimmerdajat ei tapetudki ära? Mõrv kui sünnipäeva sõlmpunkt Trimmerdaja peab surema! Taritu rahvamajas sureb sel suvel trimmerdaja Teatriauhindu jagus ka saarlastele Teater – imeliselt imeline maailm Kõhklusi tekitanud roll tõi Arvi Mägile auhinnanominatsiooni Kas suvepäeva sarnaseks sind kiita … Teatrist teatrini – ootame kevadet ja loodame parimat
- 2020Kuressaare teater toob lavale ühe soovimatu kohtumise Krutskitega traditsiooniline Punamütsike Kuressaare teatri publiku hulk on enam kui kahekordistunud Mängime Shakespeare´i ehk Briti huumor eestimaises kastmes Teatris susiseb emotisoonipomm nimega Shakespeare Naksitrallid seiklevad taas Siis olgu ta tänatud «Õitsva mere» salajased hoovused Saaremaa taluõuel Meri on rannamehele alati õitsev, olgu vaikuses või vihas Suveetendus jõuab vaatajateni plaanitud ajal Musta Maigret’ mustad teod
- 2019Pikka iga, palju aastaid, Kuressaare Teater! Palju õnne sünnipäevaks, armas Kuressaare Teater! Kuressaare Teatris: Jälle need naksitrallid! Laip – rõõmude allikas ARVUSTUS: Süsimust komöödia sellest, kes me tegelikult oleme Sipsikuga pappkastis Linnuteele Kameeleonlik ajalugu. 1919. aasta Saaremaa mäss teatrilaval Kuressaare linnateatri laval uuritakse 100 aastat tagasi toimunud Saaremaa mässu
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008Kas hamstril on pidu? Kammerlik kummardus kahele suvitajale Kuressaares “Patseba Saaremaal” – draama ja ooper ühel õhtul Suvesse sobiv muinasjutt Linna külje all elab draakon Mõistulugu hirmuvalitsejast draakonist esietendub Kuressaare lossipäevadel Sakslanna jäi kompromiteerimata Õhuline mälestus kaotsiläinud armastusest Kuidas on armastada saksa keeles?
- 2007Kes vajab pooltõdedele rajatud patriotismi Betti Alver vältimatutes ajaloosündmustes Alver ja Talvik elustuvad Kuressaare Linnateatris Loomaaialugu paneb mõtlema Kuressaare teatri “Loomaaialugu” pakub vähe üllatusi Tuleb hea pähkliaasta Saatus kui pähkel kohtuhärra hamba all Elada tahaks ehk Reigi õpetaja koos hobustega kohtus Aare Toikka lavastus Aino Kallase “Reigi õpetaja” vanas sadama-aidas Teatri üleskasvatamine on kui aedniku kannatustnõudev töö Nutsid ja naersid, ja olidki siin – teatripäevapidu Kuressaare Linnateatris
- 2006
- 2005
- 2003
- 2000
- 1999