Margus Mikomägi
Teatritasku, 24. veebruar 2017
Kuressaare linnateatri lavastuse „Paljasjalgne Debora” kavalehel on kirjas kirjanik Jaan Krossi sõnad luuletaja Debora Vaarandi kohta: „Hea inimene kurjadelgi aegadel.”

Urmas Lennuk rõhutab oma luuletaja 100. sünnipäevaks kirjutatud näidendis pealkirjast peale, et luuletada saab vaid paljajalu. Lavastaja Raivo Trass ei lase Debora Vaarandit mängivatel Merlin Kibritsal ja Piret Raukil kingi jalga panna. Mõte, et saabastes luule ei sünni, jõuab lavastuses mitu korda publiku pähe. Eeslaval on rannariba, kus rannakivide riba, mida mööda luuletaja oma luuletusi lugedes kõnnib. Paljajalu on side maaga. Ei Lennuk ega Trass ei kasuta luuletajast kõneldes tanksaapaid.
Tõsi, pika elu elanud naise mehed kannavad laval ja elus kingi. Tanksaabasteks võib mõelda Debora kuulsate meeste, nõukogudeaegse nomenklatuuri kirjanike, kindlalt andekate Aadu Hindi, Anton Vaarandi ja Juhan Smuuli vaimutsemist selle üle, kas luule on üldse kirjandus.
Debora Vaarandi elas pika elu 1916-2007. Üsna kindlasti on tema kõige kuulsam luuletus Raimond Valgre laulu „Saaremaa valss” tekst. „Oh keeruta, lennuta linalakk neidu./ Kuldtärniga nooruke sõjamees sa.” Jah, see laupäevaõhtune pidu… Laulu tõenäoliselt veel mäletatakse ja lauldakse, inimesed lähevad meelest. Kui neid ei meenutata.
Rannalageda leib
Lennuk ja Trass asetavad oma Deborad lavaellu pärast surma. Ja see elu on selline kõrvaltvaatav Deboral. Ta mehed, Aadu Hint – Arvi Mägi ja Juhan Smuul – Andres Raag, norivad peale Debora luuletamise ka teineteise loomingu kallal. Debora seda kõike, koos nendega elatut ja hingatut, kummalisel moel vaatab kõrvalt. Üsna ühene on suhe ja korraks kooselu Anton Vaarandiga, keda mängib Aarne Mägi. Stseen, kuidas suurt kasvu karjeristist ajakirjandusmees ilusat luuletajanaist ära kasutab talle ikka ja jälle ühte ja sama komplimenti öeldes, on väga elust enesest. Öeldakse ju, et naine armastab kõrvadega. Saati siis luuletaja, kes selleks, et kirjutada, jalataldadega märga liiva ja niisket mulda tundma peab. Irvitagu pragmaatilisemad mehed siis palju tahavad.
Debora viimane laev
Kõigile lavastuse tegelastele annab usutavust juurde õnnestunud portreegrimm. Meeste välimus ja sellest ehk lähtuvad sisemised rütmid lasevad mõelda, et meil võiks ja peaks olema lavalugu Smuulist, keda mängiks Andres Raag, ja Hindist Arvi Mägi mängituna. Nii mõjuvad on need tüübid ses lavastuses. Küllap oli nii ka siis, kui nad olid elus.
Vaatamata sellele, et Urmas Lennuk kavalehel ütleb Anton Vaarandi kohta, et too on nii surnud juba, et keegi ei mäleta, mängib Aarne Mägi mehe selliseks, et tahaks rohkem teada. Mis teda Sirbi ja Vasara peatoimetajana käivitas, miks ta tegi selle või teise otsuse. Kuidas sai mees, kes naisele ütles midagi sellist, et su kulmud on nagu liblika lennukaar, pärast neid sõnu avaldada oma lehes kommunistlikke lugusid koledatest kapitalistidest.
Mitmel põhjusel oli mu jaoks puudutavaim stseen ses lavastuses see, kus Juhan Smuul luuletust kirjutab. Enne seda on jutt ja mäng käinud luule tühisusest ja Smuuli viinaviskamisest ja kirjaniku talendist ja millest kõigest. Deborad on lugenud oma luuletusi, Hint ja Smuul rääkinud „Jäisest raamatust” ja „Tuulisest rannast”… pikk elu on olnud. Ja siis äkki Juhan luuletab: „Pärast surma ma saan oma laeva,/ mille tulesid ise ei näe./ Enne seda, mu kallis, sain taeva/ ja õitseva maa sinu käest.//. Vähemalt ses näidendis ja lavastuses loeb Smuul neid ridu Deborale. Naiselt saadud õitsev maa…
Isegi kui Debora Vaarandi oleks olnud ainult Juhan Smuuli selle luuletuse inspiratsiooniallikas, oleks ta suur. See puri, lavastuskunstnik on Jaak Vaus, mille Kuressaare teater laval Debora auks ja mälestuseks heiskab ja etenduse käigus ka kokku kerib vajadusel, on suurem kui elu – õnneks. See on teatrile kohane ja annab elule au.
- 2023Unistus ja mälestus – mängult ja päriselt ARVUSTUS ⟩ Kuidas sõjajärgses Kuressaares teatrit tehti: meenutus Ester Reinartist ja tema kaaslastest ARVUSTUS | Ole oma noorpõlve unistustele truu!* MULJE ⟩ Jagatud unistus ehk Kaks teatrit korraga Pille-Riin Purje emast valmis lavastus: see on unistuse täitumine Kuressaare teatris saab tõeks “Unistus” Kuressaare teater toob algaval hooajal lavale neli uuslavastust NÄDALA SUVETEATER ⟩ Elulist samastumist pakkuv, võltsambitsioonideta suvine komöödia ARVUSTUS | Raha ja supp võivad külmad olla, kuid peresuhted on kõige paremad ikka soojalt Kuressaare teater toob suvel lauale KÜLMA SUPI VIDEO JA GALERII ⟩ Teatripäeva õhtul aeti teatrikohvikus muhedat teatrijuttu „Tõll“ – saalis kahe taevase õekesega MULJE ⟩ Meile kõigile kingitud Tõll 2022 – piirangutest priiks, 2023 – algupärandite aasta
- 202216. detsembril 2022 anti Eesti Teatriliidus üle Kristi ja Siim Kallase fondi stipendiumid. Kuressaare teatritegija mälestused jõuavad lavalaudadele Kuressaare Teater ja Saaremaa vald kingivad saarlastele vabariigi aastapäevaks teatrielamuse MULTIVERSUMID ⟩ Kuressaare teatris esietendus eriskummaline näitemäng Kui palju universume mahub Kuressaare teatri lavale? Ühendava ilmapuu lõhestavad lepingud Lootuse lugu, viikingite verega Viikingite veri: kuumus esietenduse eel kasvab Arvustus. LEA lavastatavusest Tänavust Kuressaare teatri suvelavastust mängitakse Asva viikingikülas Kes kustutab prožektorid? Smuuli LEA võimuvõitlused on mõjusad ka tänases päevas Kuressaare teatri lavastus LEA paneb mõtlema Lavastus LEA on üks tundeerk ja vaimu virgutav ajarännak Teatriuurijad käisid uudistamas Kuressaare teatri köögipoolt JÄRELVAATAMINE ⟩ Smuuli uuestilugemine Kuressaare teatris Elar Vahter lavastusest LEA: eestlased ei ole harjunud jumalast rääkima Smuuli LEA tuleb ühekorraga lihtne ja pompöösne
- 2021Poole sajandi järel jõuab taas lavale Juhan Smuuli LEA Kuressaare teater mängib sügisel mandril rohkem kui kodulaval Isade jutud ja jõukatsumised Kuressaare teatrilaval Kas trimmerdajat ei tapetudki ära? Mõrv kui sünnipäeva sõlmpunkt Trimmerdaja peab surema! Taritu rahvamajas sureb sel suvel trimmerdaja Teatriauhindu jagus ka saarlastele Teater – imeliselt imeline maailm Kõhklusi tekitanud roll tõi Arvi Mägile auhinnanominatsiooni Kas suvepäeva sarnaseks sind kiita … Teatrist teatrini – ootame kevadet ja loodame parimat
- 2020Kuressaare teater toob lavale ühe soovimatu kohtumise Krutskitega traditsiooniline Punamütsike Kuressaare teatri publiku hulk on enam kui kahekordistunud Mängime Shakespeare´i ehk Briti huumor eestimaises kastmes Teatris susiseb emotisoonipomm nimega Shakespeare Naksitrallid seiklevad taas Siis olgu ta tänatud «Õitsva mere» salajased hoovused Saaremaa taluõuel Meri on rannamehele alati õitsev, olgu vaikuses või vihas Suveetendus jõuab vaatajateni plaanitud ajal Musta Maigret’ mustad teod
- 2019Pikka iga, palju aastaid, Kuressaare Teater! Palju õnne sünnipäevaks, armas Kuressaare Teater! Kuressaare Teatris: Jälle need naksitrallid! Laip – rõõmude allikas ARVUSTUS: Süsimust komöödia sellest, kes me tegelikult oleme Sipsikuga pappkastis Linnuteele Kameeleonlik ajalugu. 1919. aasta Saaremaa mäss teatrilaval Kuressaare linnateatri laval uuritakse 100 aastat tagasi toimunud Saaremaa mässu
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008Kas hamstril on pidu? Kammerlik kummardus kahele suvitajale Kuressaares “Patseba Saaremaal” – draama ja ooper ühel õhtul Suvesse sobiv muinasjutt Linna külje all elab draakon Mõistulugu hirmuvalitsejast draakonist esietendub Kuressaare lossipäevadel Sakslanna jäi kompromiteerimata Õhuline mälestus kaotsiläinud armastusest Kuidas on armastada saksa keeles?
- 2007Kes vajab pooltõdedele rajatud patriotismi Betti Alver vältimatutes ajaloosündmustes Alver ja Talvik elustuvad Kuressaare Linnateatris Loomaaialugu paneb mõtlema Kuressaare teatri “Loomaaialugu” pakub vähe üllatusi Tuleb hea pähkliaasta Saatus kui pähkel kohtuhärra hamba all Elada tahaks ehk Reigi õpetaja koos hobustega kohtus Aare Toikka lavastus Aino Kallase “Reigi õpetaja” vanas sadama-aidas Teatri üleskasvatamine on kui aedniku kannatustnõudev töö Nutsid ja naersid, ja olidki siin – teatripäevapidu Kuressaare Linnateatris
- 2006
- 2005
- 2003
- 2000
- 1999